Η δίκη των ρεμπετών

tasosaigaleo
More than 50 posts user
Δημοσιεύσεις: 96
Εγγραφή: 20 Δεκ 2006 04:12 am
Status: Χωρίς σύνδεση

Η δίκη των ρεμπετών

Δημοσίευσηαπό tasosaigaleo » 13 Απρ 2016 12:22 pm

Αντιγράφω από τη σελίδα του Ορδουλίδη:

http://www.ordoulidis.gr/el/eidhseis/93 ... mpeton.htm

http://rebetesdiki.wix.com/hdikitwnrebetwn

Η δίκη των ρεμπετών
Αστικά λαϊκά τραγούδια και πνευματική ιδιοκτησία
Πέμπτη 14 Απριλίου 2016, ώρα 09.00 – 16.00
Πανεπιστήμιο Αθηνών (Αμφιθέατρο Δρακοπούλου)


Η Νομική Σχολή Αθηνών και το Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Ηπείρου (ΕΨΕΤΕΜ - Εργαστήριο Ψηφιακής και Έντυπης Τεκμηρίωσης της Ελληνικής Μουσικής) συν-διοργανώνουν ημερίδα που εστιάζει σε ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας των μουσικών έργων, αλλά και στην έρευνα και μελέτη του ρεμπέτικου
Η αφετηρία της προσέγγισης είναι 2 ρεμπέτικα τραγούδια που σχετίζονται με την κινηματογραφική απόδοση του μύθου της Κάρμεν.
Το πρώτο γράφεται το 1939 από τον Σπύρο Περιστέρη και τον Μίνωα Μάτσα (ο δεύτερος με ψευδώνυμο), με ερμηνευτή τον Μάρκο Βαμβακάρη, και έχει τίτλο «Ο Αντώνης ο βαρκάρης ο σερέτης». Οι δικαιούχοι των ισπανών συνθετών Juan Mostazo και Francisco Merenciano καταφεύγουν στα ελληνικά δικαστήρια εναντίον των συντελεστών του τραγουδιού, κατηγορώντας τους ότι χρησιμοποιούν παράνομα τη μουσική σύνθεσή του «Antonio Vargas Heredia, el Gitano». Η σύνθεση αυτή αποτελεί το κύριο μουσικό θέμα της ταινίας «Carmen la de Triana» του Florian Ray, που είχε προβληθεί την προηγούμενη περίοδο στην Αθήνα με μεγάλη επιτυχία. Μάλιστα το συγκεκριμένο τραγούδι είχε αποδοθεί (νομίμως) στα ελληνικά από τον Μιχάλη Γαϊτάνο και την Δανάη Στρατηγοπούλου και είχε παιχτεί στην επιθεώρηση «Κάρμεν», που ανέβηκε στο θέατρο Μικάδο της Θεσσαλονίκης.
Η δικαστική περιπέτεια έχει αίσιο τέλος για τους κατηγορούμενους, που μόλις αθωώνονται ηχογραφούν ένα ακόμη τραγούδι «Η Κάρμεν στην Αθήνα», όπου χρησιμοποιούν και πάλι την επίμαχη μουσική φράση, καθώς και ευθείες αναφορές στην ταινία του Ray.
Και τα δυο τραγούδια (όπως επίσης και ένα τρίτο που ακολουθεί, το «Απόψε Καρμεντσίτα μου», από τον Παναγιώτη Τούντα, σε στίχους Βασίλη Μαυροφρύδη) έχουν χαρακτήρα σκωπτικό, και ηθογραφούν τον κόσμο των ρεμπετών, στον οποίον μεταφέρουν με τρόπο σουρεαλιστικό την στερεοτυπική ισπανικότητα του τότε συρμού.
Στην διάρκεια της ημερίδας «ξαναδικάζουμε» τους Ρεμπέτες, αφού ακούσουμε τις παρεμβάσεις νομικών και πραγματογνωμόνων. Οι φοιτητές του ΤΛΠΜ και της Νομικής Σχολής ΕΚΠΑ καλούνται να λειτουργήσουν ως «ένορκοι», δίνοντας τη δική τους «ετυμηγορία».
Φυσικά, στόχος δεν είναι η ιστορική αναπαράσταση των γεγονότων, και ακόμα λιγότερο η κριτική στην απονομή δικαιοσύνης. Με αφορμή το σκηνικό της δίκης, προβληματιζόμαστε γύρω από το ρεμπέτικο σαν ύφος και σαν κοινωνιολογία, και προπαντός γύρω από την έννοια της “πρωτοτυπίας” στα πνευματικά έργα, τα όρια και τις ελευθερίες της καλλιτεχνικής δημιουργίας, με όλα τα συνεπαγόμενα νομικά και ηθικά ζητήματα.

Για το Ανικανοποίητο.....
More than 150 posts user.
Δημοσιεύσεις: 402
Εγγραφή: 20 Νοέμ 2015 11:17 pm
Status: Χωρίς σύνδεση

Re: Η δίκη των ρεμπετών

Δημοσίευσηαπό Για το Ανικανοποίητο..... » 13 Απρ 2016 01:39 pm

Φίλε tasosaigaleo σε ευχαριστώ για το ανέβασμα σου.

Σε κάθε περίπτωση όποιος μπορέσει να συμμετέχει ας μεταφέρει τα συμπεράσματα του.


Επιστροφή σε “Ρεμπέτικο - Πολιτική - Κοινωνία”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν συνδεδεμένοι χρήστες και 1 επισκέπτης